Wat is een evenementenorganisator

Seminar organiseren

Een van de boeiendste aspecten van deze sector is dat elk evenement anders is – en het is de taak van de organisatoren om al die verschillende elementen samen te brengen om het evenement tot een succes te maken!

Verankering is ook een belangrijk onderdeel van deze business. Desgevraagd zullen veel organisatoren zeggen dat ze analoog werken, zelfs op een basisniveau, om auable service te maken. Het verschil tussen hun diensten ‘nu’ en hun diensten ‘in de toekomst’ zit in de details. De meeste evenementen vergen verandering. In termen van hoe evenementen feitelijk worden geleid, is er door de eeuwen heen niets veranderd. Dit betekent dat er altijd subtiele verschillen zullen zijn, waarmee rekening moet worden gehouden. Het doel van een evenementenorganisator is om de vertaalslag te maken van alledaags naar spannend.

Verankering kan op een aantal manieren gebeuren. In het verleden waren activiteiten ‘corvee’, dat wil zeggen steeds opnieuw uitgevoerd, dag na dag, jaar na jaar, met dezelfde klanten. Veel mensen en bedrijven hebben er gewoon een hekel aan om hun geld voor eens en voor altijd weg te geven – hoewel het is toegestaan dat in tijden van recessie de kosten om dit te doen misschien juist moeten worden verlaagd. Gebeurtenissen hebben het afstaan van geld gebruikt – zoals “contracting activity”, of “inductie”. Veel bedrijven in het VK moeten echter jaar na jaar contact houden met precies dezelfde klanten om hen te laten zien dat zij nog steeds worden gewaardeerd. Verankering is uiterst waardevol wanneer het op deze manier wordt gebruikt.

Een andere vorm van verankering (en een steeds populairdere optie in het Verenigd Koninkrijk) is het “evenement”, een dienst die wordt georganiseerd met het doel een merk op te frissen of aan een nieuw publiek voor te stellen. Dit is in wezen een spreekactiviteit. Het doel is een merk te introduceren, de voordelen ervan te benadrukken en het te verkopen op de rug van een product. De organisator van het evenement zal dan proberen een beter rendement te halen uit een groter budget dan dat van het oorspronkelijke evenement.

Sociale media zijn nog een andere methode waarmee evenementen de manier waarop mensen ze beleven kunnen veranderen, en op hun beurt de manier waarop zij zich gedragen. Veel mensen maken gebruik van sociale media zoals Facebook of Twitter, die bijvoorbeeld miljonairs-in-transitie zijn. Evenementen kunnen ook via sociale media worden geadverteerd, met als doel mensen te betrekken bij en te laten besteden aan nieuwe producten en diensten.

Een andere manier om evenementen op een andere manier te beleven is “ervaringsmarketing”. Dit kan plaatsvinden als onderdeel van een uitgebreide tour, pakket of een evenement. Dit wordt vaak gefinancierd via de geldwaarde van de kaartverkoop, en biedt ook hier de mogelijkheid om zich aan te passen aan de behoeften en opvattingen van degenen die er aan deelnemen.

Het doel hiervan is de organisatoren van evenementen in staat te stellen de goederen te leveren. De ervaring van een product heeft een bepaald trillingsniveau – het maakt niet uit of er honderd stappen verder zijn of een paar opties meer, als het op een bepaald niveau is, is dat wat de mensen zullen waarnemen.

Verankering is ongetwijfeld een waardevol onderdeel van het seminar organiseren van activiteiten. Zelfs een tandarts zal in de mond van de volgende persoon gaan, hoe voorzichtig zij ook schaaft, en meer dan welke tandarts ook die ik alleen heb gezien, zal de tandarts niet in de weg gaan zitten. Als de tandarts zegt dat het met de tand gaat, dan gaat het niet. Als het voorbereid is, zegt de tandarts, zal de patiënt alles zeggen om het tegendeel te zeggen. Als evenementen succesvol zijn, zijn ze inderdaad “marketing”, maar dit alleen werkt niet in de ogen van de mensen. Een organisator van een evenement streeft naar een grotere en rijkere perceptie van de activiteit en wil een ervaring leveren die een grotere en meer blijvende impact heeft.

Dit is dus verreweg de belangrijkste factor van het recept. Het is de taak van de organisator van een evenement om ervoor te zorgen dat de monotone, alledaagse service niet opnieuw gebeurt. In termen van de levering van het evenement, komt dit neer op het vinden van de reikwijdte van het evenement, en hoe de klanten er zullen willen komen. Het doel van elke fase van het evenement is de klantervaring te verbeteren, wat op zijn beurt uitnodigt tot klantentrouw.

Lees meer:
Eventplanner 
Evenementen organiseren 

Leave a Reply

Your email address will not be published.