Hoe een liedje opzetten

muziek mixen

Ik ontmoette Ik Endingele gisteravond in het Rainbow Hotel, Portmanteau, dat, zoals de naam al doet vermoeden, een brug slaat tussen verschillende soorten muziek van links, naar rechts, en het midden. Beginnend met zijn warme melodieuze stem, vraagt Ik Endingele me naar mijn project. Hij zegt dat hij het niet erg vindt om zijn project met mij te delen, maar dat hij me eerst moet vragen of ik zijn liedjes wil gebruiken. “Tuurlijk, geen probleem.”

izontale structuur van het lied

Het lied is verdeeld in twee delen: (1) de lijst, die bestaat uit de liedjes die als een lijst worden verteld; en (2) de letter. Elk van deze letters heeft een nummer, dat aangeeft in welke maat hij past. In dit geval heeft elk van de letters een nummer dat de beat aangeeft die het nodig heeft om te werken. De nummers worden op de lijnen geplaatst. Hier is het de bedoeling dat, zodra het woord is ingevoegd, de letters niet op hetzelfde nummer worden ingevoegd. Anders zou het lied buiten de maat vallen doordat er een nummer wordt ingevoegd dat niet in de maatsoort past.

Het lied gaat dan verder in deze horizontale structuur, die van een lijstvers–A-Long (A-C-E-F-G-A) naar het lettergedeelte gaat, dat begint met E voor maat, en G, de letter waarmee Paolo begint; daarna wordt de tekst herhaald en volgt de hele structuur A, G, E, C, zonder koppelteken, dat staat voor de ruimte van vier maten tussen elke maat. Aan het begin, in plaats van de vier maten, zijn er slechts drie, gemarkeerd door Xs. (Het koppelteken is een type maatafsluiting dat niet het einde van een sectie aangeeft. Alle andere soorten eindes die je ziet, de song-ender en de bass-ender, zijn hetzelfde, behalve dat ze in verschillende secties van het lied voorkomen).

Om een liedje in het kort te beschrijven: Een lied bestaat uit een paar regels tekst die een situatie/emoties beschrijven en worden ondersteund door muziek mixen die de tekst kan begeleiden of versterken.

Talrijke liedjes zijn gecomponeerd in 4/4-maat en zijn overal ter wereld te vinden. De stijl die gebruikt wordt voor blues shuffle in disco’s is de 4/4 maat. De beste manier om de 4/4 maat te beschrijven is om het liedje te zien als twee afzonderlijke delen: (1) de inleiding en het einde, waarbij het eerste is hoe het lied begint en het tweede is hoe het eindigt. Dus het vierde zou het tweede couplet zijn, en het eerste het eerste refrein.

De meeste muzikanten die beginnen met het leren spelen op het gehoor willen meteen de melodie leren spelen in plaats van de structuur. Als je echter begint met de tekst en de melodie leert spelen, ontdek je misschien dat het maken van een melodie en het invullen ervan met muziek meer een peulenschil is dan je had gedacht.

Het eerste wat je moet doen is de lengte van je liedje bepalen. De meeste hits zijn meestal 8 of 16 maten lang. Richt je op 16 maten omdat dat de typische maatsoort is in een typisch pop- of rocknummer. Zodra je de lengte weet, moet je de beat in je sequencer laden.

Nu je de beat geladen hebt, moet je de percussie toevoegen. De percussie kan variëren van 3 tot 16 maten. Nogmaals, mik op 16, je hebt meer opties en meer ruimte om mee te spelen. Wees klaar om de pianopartij toe te voegen. Als je de piano toevoegt, denk er dan aan dat de lagere noten zuiver en hartgevoeld moeten zijn. De begeleiding moet niet deftig en hoogstaand zijn, maar kraakhelder en zuiver. Kies het akkoord dat past bij de toon van de pianopartij, en neem het op.

Nu ben je klaar om de tekst toe te voegen. Sommige songwriters geven er de voorkeur aan te beginnen met de titel van het liedje, of de hoofdzin als je voor een komedieliedje gaat. Anderen geven er de voorkeur aan te beginnen met de woorden, en die later in te vullen. Zolang beide delen klaar zijn en het liedje correct vordert, is het OK om te experimenteren met het toevoegen van de tekst.

Lees meer:
mastering music 
mixing music 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.